تاثیر ویتامین ها بر رشد مو ها

چنانچه با مشکل ریزش مو مواجه هستید و یا تمایل دارید که رشد موهایتان افزایش یابد باید بدانید که عوامل مختلفی مثل استرس، بی خوابی، آلودگی هوا و رژیم غذا و… هریک میتوانند در رشد و یا ریزش مو تاثیرگذار باشند. در این میان تاثیر رژیم غذایی به خصوص مواد معدنی و ویتامین ها بر رشد مو را نباید نادیده گرفت.

در میان مواد غذایی ویتامین ها نقش بسزایی را در سلامت و تقویت رشد مو دارند. برای بهره مندی از مزایا و تاثیر ویتامین ها بر رشد موها میتوانید از این مواد به صورت مکمل یا با رژیم غذایی غنی از آنها کمک بگیرید. تهران کراتینه در این مقاله سعی دارد شما را با تاثیر ویتامین ها بر رشد مو آشنا کند و به تفکیک تاثیر هر یک از ویتامین ها را بر تقویت و رشد موها شرح می­دهد.

مصرف مواد مغذی و تاثیر ویتامین ها بر رشد مو به عنوان یک روش موثر برای درمان ریزش مو می­باشد. در صورتی که کمبود ماده مغذی و نوع ویتامین مورد نیاز برای رشد مو برای هر فرد به درستی تشخیص داده شود با کمی اصلاح در رژیم غذایی میتوان به راحتی مشکل ریزش مو را حل کرد. از آنجایی که مواد غذایی مختلف و تقریبا تمامی ویتامین ها در رشد مو تاثیرگذار هستند، تشخیص اینکه ریزش مو به علت کمبود کدام ویتامین می­باشد کار مشکلی است و برای هر فرد باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

ما روزانه از طریق مواد غذایی، ویتامین های مختلفی را دریافت می­کنیم. هر یک از این ویتامین های دریافتی بر بخش های مختلف بدن تاثیرگذار هستند. بنابراین در گام اول باید بدانیم که کدام یک از ویتامین ها بر رشد موها تاثیرگذارند که با مصرف مقدار کافی از آنها اثرات آنها را بر افزایش رشد موهایمان شاهد باشیم.

باید گفت که تقریبا تمام انواع ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی برای سلامت مو و رشد موها لازم و ضروری می­باشد. از طرفی نقش رژیم غذایی و تاثیر ویتامین ها بر رشد مو به مراتب از محصولات مراقبت از مو بیشتر می­باشد زیرا محصولات مراقبت از مو معمولا اثرات موقتی دارند و معمولا زمانی که به دلیل یک بیماری یا کمبود مواد مغذی در بدن در رشد مو اختلال ایجاد می­شود تنها راه چاره تامین ماده مغذی از طریق مکمل ها یا رژیم غذایی است.

تاثیر ویتامین A بر رشد مو ها

تمامی سلول های بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند و موها نیز به عنوان عضوی از یدن که دارای رشد سریعی است، از این قاعده مستثنی نیست. ویتامین A، علاوه بر تاثیری که در رشد مو دارد، برای سلامت و مراقبت از مو نیز مفید می­باشد و کمبود آن موجب مشکلاتی از جمله ریزش مو می­گردد.

سبوم یک ماده روغنی است که توسط غدد ساخته میشود و در حفظ رطوبت مو نقش دارد. ویتامین A به ساخت سبوم در غدد کمک می­کند. ماست، روغن کبد ماهی، هویج، زردآلو، کاهو و انبه منابع غذایی غنی از ویتامین A هستند.

از آنجایی که ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است و مقدار مازاد آن به جای دفع شدن توسط مجاری ادراری در بدن می­ماند بنابراین توصیه میشود به مقدار کافی مصرف شود زیرا مصرف زیاد از آن موجب مسمومیت و اثر منفی بر موها می­ شود.

 

تاثیر ویتامین ویتامین ب کمپلکس بر رشد موها

ویتامین های ب کمپلکس، مجموعه ای از ویتامین های گروه ب و مشهور به “ویتامین های مو” هستند. در کسانی که با کمبود ویتامین ب مواجه هستند استفاده از مکمل ها یا رژیم غذایی غنی از ویتامین، بهترین نتیجه از نظر رشد سریع مو خواهد داشت. از طرفی برخی از ویتامین ها در گروه ب کمپلکس ها هستند که در افزایش گلبول های قرمز و در نتیجه حمل اکسیژن به پوست سر تاثیرگذار هستند بنابراین زمانی مواد غذایی و اکسیژن بیشتری از طریق خون و به کمک این ویتامینها به موها برسد به تبع رشد مو نیز تسریع می­شود.

با اینکه ویتامین های گروه ب در طیف وسیعی از مواد غذایی وجود دارند اما از آنجایی که این ویتامین ها به دلیل محلول در آب بودن، قابلیت ذخیره سازی در بدن را ندارند باید به طور منظم و روزانه به مقدار کافی به بدن برسند تا با کمبود این ویتامین مواجه نشویم.

امروزه برای تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه ب و بهره مندی از تاثیر ویتامین ها بر رشد مو علاوه بر مصرف منابع غذایی میتوان از انواع مکمل ها به صورت کپسول یا آمپول (ب کمپلکس) استفاده کرد. در بین ویتامین های گروه ب ویتامین ب12 ویتامینی است که تقریبا فقط در منابع حیوانی یافت می­شود و کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب کرده اند باید برای جلوگیری از کمبود ویتامین ب12 حتما مکمل این ویتامین را مصرف کنند.

 

جهت مطالعه مقاله 8 روش طبیعی برای صاف کردن مو اینجا را کلیک نمایید.

 

برای روشن شدن تاثیر ویتامین ها بر رشد مو در اینجا به تفکیک به اثر هر یک از آنها می ­پردازیم:

ویتامین ب2: زمانی که علت اختلال رشد مو در شما به دلیل استرس باشد، ویتامین ب2 با کنترل استرس رشد موی شما را بهبود می­بخشد. ویتامین ب2 در مواد غذایی مختلف نظیر حبوبات، مرغ، گوشت، تخم مرغ و پرتقال وجود دارد.

 

ویتامین ب3 یا نیاسین: با کمک به تامین چربی طبیعی در پوست و نیز بهبود گردش خون در پوست سر، تاثیرات مطلوب زیادی را در مو ایجاد کند. نیاسین در ماهی، مرغ، جوانه گندم و بوقلمون یافت می­شود.

ویتامین ب6 : ویتامین ب6 یکی از منابع بی نظیر برای رشد موها میباشد. منابع ویتامین ب6 از طریق منابع غذایی نظیر لوبیا سبز، اسفناج، لوبیا سبز، موز و غذاهای دریایی تامین می­گردد.

 

ویتامین ب12 : یکی دیگر از منابع عالی جهت رشد مو است که در غذاهای دریایی، جگر، شیر، تخم مرغ و غلات وجود دارد. از آنجا که در بسیاری موارد علت ریزش مو کمبود آهن است با مصرف ویتامین ب12 و کمک به افزایش جذب آهن مشکل ریزش مو را رفع نمود.

 

بیوتین (ویتامین ب7 یا ویتامین H): در اکثر محصولات مربوط به مراقبت مو بیوتین وجود دارد و این ویتامین نقش به سزایی در سلامت مو با افزایش لختی، حجم و ضخامت مو دارد. این ویتامین محلول در آب میباشد بنابراین امکان ذخیره سازی آن در بدن وجود ندارد و باید به طور روزانه مصرف گردد. بیوتین در قارچ، موز، تخم مرغ، کره بادام زمینی و سالمون یافت می­شود.

 

اسیدفولیک : تقریبا هر منبع غذایی که دارای ویتامین های گروه ب باشد، اسیدفولیک را نیز دارد. اسیدفولیک مانند سایر گروه های ویتامین ب در رشد مو تاثیر به سزایی دارد. اسیدفولیک غلات، حبوبات و دانه گندم کامل وجود دارد.

 

جهت مطالعه مقاله معرفی بهترین روش ها برای درمان مو خوره  اینجا را کلیک نمایید.

 

ویتامین D: ویتامین D میتواند موجب رشد و رویش مجدد مو و تقویت فولیکول های مو شود. منابع غذایی ویتامین دی قارچ، جگر و ماهی می ­باشد.

 

ویتامین E : ویتامین E به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی و نیز با افزایش گردش خون در پوست سر موجب بهبود رشد مو می­گردد. در واقع ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب ارتقا سیستم ایمنی می ­شود و از آنجایی که سلامتی سیستم ایمنی با سلامت و رشد مو مرتبط است، تقویت سیستم ایمنی به معنای افزایش رشد مو نیز می ­باشد.

ویتامین E را در روغن زیتون، بادام زمینی، تخم آفتابگردان، ماهی، کلم بروکلی، اسفناج، شیر و کدو میتوان یافت. در صورتی که علت رشد نامناسب و ریزش مو کم کاری تیروئید باشد با مصرف ویتامین E در کنار دریافت ید میتوان منشا اختلال رشد در مو را ریشه کن نمود.

 

ویتامین ث: رادیکال های آزاد به طرق مختلف ساخته می­شود و یکی از اثرات منفی آنها در بدن، جلوگیری از رشد و طراوت مو می­باشد ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تولید و گسترش رادیکال های آزاد و مضرات آن را می­گیرند و به این طریق ویتامین ث در حفظ سلامت مو و نیز پوست موثر خواهد بود. ویتامین ث در رفع خشکی و سفیدی زودرس مو موثر می­باشد.

از طرفی آهن به عنوان یک ماده معدنی که برای رشد مو ضروری است زمانی که به همراه ویتامین ث مصرف گردد، جذب آن چندین برابر افزایش می­یابد. همچنین ویتامین ث در سنتز کلاژن که در ساختار مو وجود دارد، نقش دارد. ویتامین ث در منابع غذایی توت فرنگی، کیوی، پرتقال، لیمو و لیموشیرین وجود دارد.

 

جهت مطالعه مقاله کراتینه مو گلوبال اینجا را کلیک نمایید.

سخن آخر

رژیم غذایی مناسب و دریافت مواد مغذی ضروری یک روش طبیعی برای بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می­باشد اما باید توجه داشت برای بهره مندی از تاثیر ویتامین ها بر رشد مو ابتدا باید تشخیص داد که شما دقیقا  با کمبود کدام ویتامین در بدن مواجه هستید و این موضوع تنها با مراجعه به پزشک و آزمایشات مرتبط امکانپذیر است.

از آنجایی که مواد مغذی و ویتامین های مختلفی در رشد مو تاثیرگذار هستند با رعایت اصل تنوع و تناسب، سلامت خود و موهایتان را تضمین کنید. دقت کنید در صورت بی توجهی به اصل تناسب در مصرف ویتامین ها نه تنها از تاثیر ویتامین ها بر رشد مو بهره­مند نخواهید شد بلکه با مصرف بیش از حد برخی از ویتامین ها دچار مسمومیت و عوارض منفی آن خواهید شد.

اگرچه تاثیر ویتامین ها بر رشد مو بر کسی پوشیده نیست اما نباید برای یافتن علت ریزش مو تنها به مصرف ویتامین ها اکتفا کرد. عوامل متعددی در سلامت و رشد موها تاثیر میگذارند با مراقبت از مو، ورزش و کاهش استرس به حفظ سلامت خود و موهایمان کمک کنیم.

Summary
Article Name
تاثیر ویتامین ها بر رشد مو
Description
تاثیر ویتامین ها بر رشد مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *