راهکار های خانگی جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو از عواملی است که بسیار استرس زا می باشد. راهکار های خانگی جلوگیری از ریزش مو می توانند به شما کمک کنند تا از این مشکل جلوگیری کنید و یا قبل از جدی شدن مشکل را برطرف کنید. کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای کند کردن یا متوقف کردن ریزش مو انجام دهید. اما چه کاری باید انجام شود بستگی به دلیل ریزش موهای شما دارد.برخی شرایط مانند ریزش مو بعد از بارداری (تلوژن افلوویوم) ممکن است به تنهایی برطرف شود. و به یاد داشته باشید که در طی روز تعدادی زیادی از موهای شما می ریزند ، که کاملاً طبیعی است.

هنگامی که ریزش موی سر  بسیار شدید است باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است ریزش مو شما به دلیل مواردی مانند مشکلات تیروئید ، استرس ، عفونت های پوست سر ، آلوپسی آندروژنی یا به سادگی پیری باشد. دانستن رموزی برای داشتن موهایی زیبا این امکان را به شما می دهد تا موهایی درخشان و پرپشت داشته یاشید. 

علت ریزش موی سر چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید چرا ریزش مو شدید می شود؟ ریزش مو پدیده ای است که هم برای خانم ها و هم آقایان پیش می آید. معمولا هر فرد به صورت روزانه حدود 100 مو از دست می دهد. در صورت ریزش شدید ناگهانی ، از بین رفتن در لکه ها یا نازک شدن کلی ، بهتر است مشکلتان را با یک متخصص در میان بگذارید. اما در موارد بسیاری ریزش مو موقت بوده و ممکن است به تغییرات رژیم ، برخی از درمان ها یا تغییر سبک زندگی پاسخ خوبی نشان دهد. از بین رفتن سایر ضررها تا زمانی که یک بیماری زمینه ای درمان نشود ادامه خواهد داشت. در سن 40 سالگی ، تقریبا نیمی از مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی مردانه) دچار ریزش مو خواهند شد. به همین ترتیب ، بیش از نیمی از خانمها قبل از 70 سالگی ریزش ژنتیکی مو (طاسی الگوی زنانه) را تجربه می کنند.

 

برخی علل دیگر ریزش مو عبارت اند از

  • شرایط پزشکی ، مانند آلوپسی آرئاتا ، عفونت پوست سر یا تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو)
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی یا مشکلات تیروئید
  • داروها یا مکمل هایی مانند داروهایی که برای سرطان ، فشار خون بالا ، افسردگی یا آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند
  • پرتودرمانی برای شرایطی مانند سرطان
  • استرس ، چه جسمی و چه احساسی

حتما بخوانید: برای آبرسانی مو چکار کنیم

درمان ریزش موی سر در خانه

همانطور که گفته شد بسیاری از علل ریزش مو وقتی هستند و با رعایت برخی نکات و رسیدگی در خانه می توان جلوی ریزش مو را گرفت. آشنایی با راهکار های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو به شما این امکان را می دهد که از ریزش موهای خود جلوگیری کنید و دیگر نگرانی از این بابات نداشته باشید.

 

راه حل های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم ما در این بخش اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم که خوردن چه چیز هایی مسی توان جهت جلوگیری از ریش مو کمک کننده باشد:

رژیم

سیستم غذایی دنیای امروز در اغلب افراد بصورت کاملا اشتباهی طراحی شده است. گاه به خاطر نرسیدن برخی مواد مغذی به بدن است که ریزش مو شدت پیدا می کند. رعایت برخی نکات و تغییر آگاهانه ی رژیم غذایی می تواند تاثیر مهمی روی ریزش شدید مو داشته باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

یک مطالعه 2018 نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم مدیترانه ای ، ممکن است خطر آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی زنانه یا طاسی الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را کندتر کند. بهترین نتیجه هنگامی مشاهده شد که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته مقدار زیادی از این غذاها – از جمله جعفری ، ریحان ، سبزیجات سالاد – مصرف کردند.

 

پروتئین

فولیکول های مو بیشتر از پروتئین به نام کراتین ساخته می شوند. یک مطالعه در سال 2017 ، منبع مورد اعتماد 100 نفر از ریزش مو ، چندین کمبود تغذیه ای را در شرکت کنندگان عنوان کرد ، از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین هستند در حالی که محققان توجه داشتند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است. منبع معتبر ، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. انتخاب های سالم شامل غذاهایی مانند تخم مرغ ، آجیل ، لوبیا و نخود فرنگی ، ماهی ، لبنیات کم چرب ، مرغ و بوقلمون است.

  

 ویتامینA

این ویتامین در بخشی از رتینوئیدها تشکیل شده است که نشان داده شده سرعت رشد مو را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید سبوم کمک کند ، پوست سر را سالم تر نگه دارد و بتواند موهای بیشتری را حفظ کند. برای جبران کمبود این ماده در بدنتان کافیست بشقاب خود را با غذاهای سرشار از ویتاین  مانند سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای و اسفناج پر کنید

  

مکمل

برخی مکمل ها می توانند در کنار رژیم غذایی درست به سلامت موهایتان کمک کنند و علاوه بر کاهش ریزش مو، رشد آن را نیز تقویت کنند.

 

مولتی ویتامین

دانشمندان مشخص كردند كه ویتامین های A ، B ، C ، D ، آهن ، سلنیوم و روی ، همه در روند رشد و نگهداری موها ، به ویژه با گردش خون سلول ، اهمیت دارند. می توانید مولتی ویتامین های روزانه را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از شما را برای شما تجویز کند.

 

 ویتامین D

یک مطالعه در سال 2018 خاطرنشان کرد: منبع معتبر که ویتامین D با آلوپسی غیر مهار کننده همراه است. درمان نواقص ممکن است به رشد مجدد کمک کند. در مورد مصرف روزانه 800 تا 1000 IU با پزشک مشورت کنید و از او نظر بخواهید.

 

بیوتین

بیوتین – ویتامین H یا B7— در ترکیب اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این روند برای چرخه عمر مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. در مورد مصرف روزانه سه تا پنج میلی گرم با پزشک خود صحبت کنید.

 

جینسنگ

جینسنگ حاوی مواد فیتوشیمیایی خاصی است که ممکن است باعث رشد مو در پوست سر شود. مطالعه بیشتر برای توصیه دوزهای خاص مورد نیاز است. در ضمن ، در مورد مصرف مکمل های جینسنگ با پزشک خود صحبت کنید یا سعی کنید راه حل های موضعی حاوی این ماده را در نظر بگیرید.

 

حتما بخوانید: نکاتی خواندن برای تقویت و درخشانگی مو 

مراقبت از مو جهت جلوگیری از ریزش مو و پرپشت شدن مو :

  شستشوی منظم

شستن روزانه موها با سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر در برابر ریزش مو محافظت می کند. نکته اصلی استفاده از شامپوی ملایم است. فرمول های سخت تر ممکن است موها را خشک کرده و باعث شکسته شدن آن شود که منجر به ریزش مو می شود.

شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

اگر متوجه ریزش مو خود شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر قرار بگیر پزشک نیز با توجه به جنس موهای شما شامپوی متناسب با موهای شما را تجویز خواهد کرد که مدتی از آن استفاده کنید تا موهای شما کمتر آسیب ببینند و از ریزش آن ها نیز کاسته شود.

 

تقویت مو با روغن نارگیل

براساس بررسی های انجام شده در سال 2018 ، محققان معتقدند كه روغن نارگیل ممكن است به جلوگیری از آسیب دیدگی مو و قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) كمك كند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پیوند پروتئین در منبع مو اعتماد می کند و از شکست در ریشه و رشته محافظت می کند. ماساژ روغن نارگیل به پوست سر ممکن است باعث بهبود جریان خون و کمک به رشد مجدد شود.

 

جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون


روغن زیتون روغن زیتون را می توان در حالت عمیق مو استفاده کرد ، از آن در برابر خشکی و شکستگی همراه محافظت می کند. روغن زیتون همچنین یک ماده اصلی در رژیم مدیترانه ای است که ممکن است به کندی ریزش مو کمک کند. در نظر بگیرید که دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی مو بمالید و بگذارید 30 دقیقه قبل از شستشو به آن بنشیند.

  

درمان ریزش موی سر با روغن های گیاهی

یکی از  روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو راستفاده از روغن های گیاهی می باشد. روغن های مغزی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. یک مطالعه معتبر در سال 1998 ، 86 نفر را که دارای آلوپسی آراتا هستند ، به دو گروه تقسیم کرد که یکی از آنها روغن سرو با مخلوط اسطوخودوس و رزماری در ماهی مرکب آنها بود. بعد از هفت ماه ، 43 درصد از این گروه بهبود در وضعیت خود نشان دادند. روغنهای اساسی دیگر که باید در نظر گرفته شوند شامل اسطوخودوس ، لیموترش و نعناع است. سعی کنید چند قطره از هر یا همه این روغنها را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل مانند جوجوبا یا انگور مخلوط کنید و 10 دقیقه قبل از شستشو روی پوست سر بمالید.

جلوگیری از ریزش مو با داروهای گیاهی، برخی از داروهایی گیاهی وجود دارند که باعث پر پشت شدن مو ها شما می شوند و همچنین از ریزش آن ها نیز جلوگیری می کنند،پزشکان سنتی ما    قرص جلوگیری از ریزش مو را تجویز می کنند.

 

جلوگیری از ریزش مو با آب پیاز

مبتلایان به آلوپسی آرئاتا ممکن است بعد از استفاده از آب پیاز خام پیاز دو بار در روز دوباره رشد خود را مشاهده کنند. در حالی که تحقیقات در مورد این درمان محدود است ، به نظر می رسد که آب میوه تقریباً 87 درصد از شرکت کنندگان در یک مطالعه کوچک در سال 2014 رشد را افزایش می دهد. چگونه کار می کند؟ دانشمندان معتقدند که جادو در محتوای گوگرد پیاز نهفته است.

 

درمان ریزش مو با ماساژ دادن

ما می دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد ، اما آیا می تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟ شاید. در یک مطالعه مختصر  در سال 2016 ، شرکت کنندگان برای درمان در این مسابقه شرکت کردند که در طی 24 هفته نتایج با حداقل چهار دقیقه ماساژ در روز مشاهده کردند. ماساژ دادن به شیوه ی درست باعث تحریک ریشه ها شده و آن ها را تقویت می کند.

 

از یوگا غافل نشوید

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی به یوگا پاسخ دهد. برای جلوگیری و کند شدن ریزش مو ، این نکات تسکین دهنده استرس را امتحان کنید: سگ رو به پایین ، جلو خم ، شتر پوز ، شانه ایستاده ، ماهی پوز ، و زانو زدن. شما می توانید به صورت رایگان جریان را از طریق این پوزها پیدا کنید

 برخی ریزش موها بطور مثال ریزش مو ی سکه ای و یا طاسی تنها توسط متخصصین قابل درمان می باشند. به یاد داشته باشید این روش ها تنها برای ریزش موهای سر بصورت موقت هستند. با این روش ها موهای خود را تقویت کنید و ظاهری بسیار زیباتر داشته باشید.

جلوگیری از ریزش مو در شیردهی

در دوران شیر دهی به دلیل شیر دادن به نوزاد بهتر است در جهت جلوگیری از ریزش موها به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید. مواد مغذی نظیر ویتامین ها را بیشتر استفاده نمیایید.

 

ماسک برای جلوگیری از ریزش مو

برخی از ماسک های خانگی هستند که با درست کردن آن می توانید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید، برخی دیگر از ماسک ها هستند که تولید شده کارخانه ها هستند که شما می توانید آن ها را با تجویز دکتر استفاده نمایید به طور کلی استفاده از ماسک می تواند در جهت جلوگیری از ریزش مو بسیار کمک کننده باشد.

 

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

برای جلوگیری از ریزش مو در زنان و همچنین جلوگیری از ریزش مو مردان درمان های خانگی زیادی وجود دارد، شما با خوردن مواد مغذی نظیر سبزیجات و میوه ها موادی که دارای سبو هستند، استفاده از برخی ماسک های خینگی و یا استفاده از داروهای گیاهی  می توانید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.
در برخی موادر ریزش مو ممکن است ارثی باشد در این شرایط برای جلوگیری از ریزش مو ارثی کار زیادی از دست شما بر نمیا آید اما می توانید ریزش مو ره کم تر و موهای خود رتا بیشتر تقویت کنید که این اتقاق دیر تر رخ دهد.

Summary
Article Name
راهکار های خانگی جلوگیری از ریزش مو
Description
راهکار های خانگی جلوگیری از ریزش مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *